“Wij vervaardigen meer dan glas-in-lood alleen!”

glasinlood

“Wij vervaardigen meer dan glas-in-lood alleen!”

05/01/2018 in Artikelen

Glasatelier Oud Ittersum
Een verzameling glas in diverse vormen en kleuren steekt bont af tegen de heldere stralend witte muren van het pand aan de Nieuwe Deventerweg 31. Daar is allround en volledig gediplomeerd Glasatelier Oud Ittersum gevestigd. Glas in al haar facetten verwelkomt me hartelijk. Dat geldt ook voor de 47-jarige eigenaar: glazenier Theo Verboom, die dagelijks zijn vakmanschap met grote passie uitoefent. Hoe is die liefde voor zijn vak eigenlijk ontstaan?

Theo vertelt: “Ruim 20 jaar geleden stapte ik bij toeval een glasatelier in Groningen binnen en maakte voor het eerst kennis met de techniek van glas-in-lood. Op dat moment was ik nog restauratieschilder. Ik werd gegrepen door de charme van glas. Vooral de enorme verscheidenheid aan kleuren raakte me. Het idee om er zelf iets mee te gaan doen liet me vervolgens niet meer los. Ik besloot om een seminar ‘glas-in-lood’ te volgen om op die manier meer te weten te komen over de mogelijkheden en technieken van werken met glas. Enthousiast geworden rolde ik daarna van het één in het ander. Door het niveau wat ik aan werk afleverde, werd ik al snel toegelaten tot de glazeniersvereniging OVG in Gouda waar kennis met elkaar wordt gedeeld. In de loop der jaren haalde ik conform een EVC-traject (Erkenning van Verworven Competenties) mijn glazeniersdiploma. Het leren houdt overigens nooit op. Iedere klant(wens) en daarmee opdracht is anders en zorgt weer voor een uitdaging.”

Proces
Het werken van en met glas lijkt simpel, maar kent volgens Theo verschillende kwaliteitsdrempels: “Eigenlijk kan en mag ik me geen fouten veroorloven. Uiteraard leer ik hiervan, maar het kost ontzettend veel extra arbeid en tijd om deze te herstellen. Stap voor stap bouw ik dan ook aan het eindresultaat. Dit vergt veel concentratie en controle. Stel dat ik een glas-in-loodraam moet maken of repareren, dit is vaak een rechthoekig raamwerk waarin stukken vensterglas zijn gevat. Glas-in-loodramen werden vroeger vaak gemaakt omdat een raam uit één stuk glas niet te maken viel. Het betreft/zijn dus stukjes glas die op punten waar zij elkaar kruisen aan elkaar worden gesoldeerd. Ik begin vaak links of onderop met het ‘bouwen’ of met de reparatie. De maten moeten per fase exact kloppen om uiteindelijk goed uit te komen. Dit betekent dat ik in alle rust moet werken.”

Materiaal
Theo werkt met verschillende soorten glas die hij zowel in Nederland als in Duitsland koopt: “Je hebt bijvoorbeeld machinaal, gegoten (meer bobbelig), mond geblazen en monumentaal glas.” Ook werkt Theo met fuse glas. Bij fusing wordt glas in de oven omgesmolten tot een andere vorm. Mensen maak je blij met glas. Het wordt vaak binnenuit bekeken. Neem bijvoorbeeld glas-in-loodramen in een kerk. Van buiten lijken ze zwart. Eenmaal binnen, word je door de lichtinval overweldigd door de wonderschone kleuren. De binnenkant moet dus mooier zijn dan de buitenkant. Dat is de essentie. Eigenlijk vergelijkbaar met een mens.” Ook is Glasatelier Oud Ittersum gespecialiseerd in brandschilderen. Dit is een ambachtelijke wijze om glas te verfraaien. In de regio Zwolle/Overijssel zijn er weinigen die deze techniek beheersen.

Creatie
Theo wordt voor verschillende opdrachten benaderd. Klanten die totaal iets nieuws willen: “Laatst was er bijvoorbeeld iemand die zijn familienaam op unieke wijze in glas-in-lood vertaald wilde zien. Ik kreeg alle vrijheid om op basis van een aantal steekwoorden naar eigen inzicht iets nieuws, origineels én passends te creëren. Naast particuliere opdrachtgevers heb ik ook regelmatig te maken met nieuwbouwprojecten. Hier ligt echter een grote uitdaging: er is vaak geen begrip voor glas-in-lood in bouwprocessen. Het kost eenvoudigweg precisie en vakmanschap om deze ramen te monteren. Nieuwbouw of niet, glas-in-lood blijft een ambacht. Ik ga voor specialisatie en werk dan ook veel samen met specifieke aannemers, glaszetters en schilders die ons weten te vinden.”

Restauratie
“Uiteraard repareer en restaureer ik veel. Eén van de mooiste klussen die ik me herinner is het restaureren van de kapel in IJsselmuiden. Door de jaren heen was al het glaswerk (1898) ingegooid. Ik maakte alles opnieuw. Eerst begreep ik niet welke technieken er toentertijd gebruikt waren. Dit onderzocht ik zorgvuldig, waarop ik conform de passende Franse stijl vervolgens sjablonen uittekende en uitsneed. Deze legde ik op blank glas om het motief op glas te schilderen. Daarover voegde ik eerst pigment en verwijderde dat vervolgens weer zorgvuldig om diepte te creëren. Echt monnikenwerk, maar een geweldig mooie klus! Op dit moment restaureer ik 24 glas-in-loodramen van een historische kapel in Zwolle. Met het resterende glas breng ik de ramen zoveel als mogelijk weer in oorspronkelijk staat terug.”

Verdieping
“Ik houd van het contact met de klant, de persoon voor wie ik iets maak. Wanneer een klant mijn atelier binnenstapt, weet hij vaak niet precies wat hij wil. Ja, “iets” met glas. Ik verdiep me vervolgens in die klant. Wil deze iets met glas-in-lood? In wat voor type woning moet het komen? Hoe ziet het interieur eruit? Doorvragen en het tonen van mijn portfolio levert na diverse klantcontacten steeds meer concrete beelden op. De persoonlijke aandacht resulteert altijd in een uniek werk wat past bij de persoon of situatie. Het bijzondere aan dit werk is wat mij betreft de vertaalslag van het (persoonlijke) verhaal naar hetgeen ik maak. De ervaring, toewijding en passie die ik in het werk leg, voelt en ervaart de klant. In al die jaren dat ik dit werk doe, is er nog nooit iemand teleurgesteld teruggekomen. Integendeel.”