KOOPS BEDDEN: SLAPEN IS HUN VAK, BELEVING HET HANDELSMERK

Koops Bedden

KOOPS BEDDEN: SLAPEN IS HUN VAK, BELEVING HET HANDELSMERK

19/12/2018 in Artikelen

 

JE MOET HET VOELEN EN ERVAREN, ZEGT ENTE BOSMA JR., DIE SAMEN MET ZIJN VADER LEIDING GEEFT AAN KOOPS BEDDEN. ALS EEN KLANT IN HUN WINKEL OP EEN MATRAS GAAT LIGGEN, IS HET VERSCHIL DIRECT DUIDELIJK. HET IS DE ZACHTHEID VAN DE MATERIALEN, DE ONDERSTEUNING OP DE JUISTE PLEKKEN EN HET UNIEKE LIGCOMFORT. BOSMA JR. HEEFT HET OVER HET EIGEN MERK SLEEP & DREAM – DE MATRASSEN EN BOXSPRINGLIJN DIE SPECIAAL VOOR KOOPS BEDDEN IS ONTWIKKELD.

‘Onze collectie matrassen bestaat uit een natuurlatexlijn en een pocketveringlijn en wordt al vijftig jaar handgemaakt in eigen land, met gecertificeerde natuurlijke materialen. Dat betekent dat we precies weten waar onze spullen vandaan komen en dat ze bijvoorbeeld niet in containers zijn vervoerd met alle mogelijke risico’s dat ze in contact komen met schadelijke stoffen. Duurzaamheid en korte lijnen, dat is wat we belangrijk vinden.’ De klanten waarderen dat, weet Bosma jr. ‘Er is echt behoefte aan matrassen die op de klassiek degelijke manier worden gemaakt.’

CONTINU ONTWIKKELEN
Uitleggen hoe de matrassen van Koops Bedden liggen, is lastig. Dat de Sleep & Dream matrassen anders zijn dan een standaardmatras merken ze wel dagelijks aan hun klanten, zegt Bosma jr. ‘De klant gaat liggen en voelt meteen het verschil.’ Om dat zo te houden, blijft het bedrijf zich continu ontwikkelen. ‘Onze Sleep & Dream matrassen variëren van 20 tot 29 centimeter dikte. Maar we zijn nu bijvoorbeeld ook bezig met de ontwikkeling van een matras van 35 centimeter, dat wordt echt iets heel nieuws.’ Ook de ontwikkeling van de boxspring staat niet stil. ‘Daar wil de klant juist naar steeds strakkere vormen, vandaar dat we nu bezig zijn met een boxspring van 12 centimeter. Dat we het uiterlijk aanpassen wil overigens niet zeggen dat we concessies doen aan het comfort. Wij combineren dat juist altijd met elkaar.’

BELEVING
Wie Koops Bedden een beetje kent, weet dat het bedrijf onderscheidend is. Alleen al in de beleving. Een rondje door de grote showroom laat zien dat er niet alleen veel aandacht is voor matrassen, maar dat het geheel belangrijk is – bed, matras en beddengoed. ‘Dat draagt allemaal bij aan het slaapcomfort.’ Koops Bedden onderscheidt zich ook op andere vlakken. In het geven van advies en het samen kijken naar een matras die past bij de klant en zijn portemonnee. Het is de ‘Koops-manier’, zoals Bosma jr. dat noemt. ‘We zijn niet standaard, maar we zijn een beetje eigenwijs en hebben graag alles zelf in eigen hand.’ Daarmee bedoelt hij dat hun fabrikanten werken zoals zij denken dat goed is. En ook dat ze bij Koops Bedden erg gericht zijn op service en nazorg. ‘Dat kan alleen als je een sterk merk hebt, waar je zelf voor 100% achterstaat. Als een klant dan een keer iets heeft met zijn matras, dan sturen we ook niet de fabrikant maar komen we altijd zelf.’ Bosma jr. vindt dat overigens niet eens zo heel bijzonder. ‘Het is wat de klant mag verwachten bij een bovengemiddeld matras en dito bedrijf.’ Koops Bedden ontzorgt de klant.

HOFLEVERANCIER
Dat Koops Bedden niet een alledaagse winkel is, blijkt ook uit het predicaat Hofleverancier dat het bedrijf drie jaar geleden mocht ontvangen. ‘Een persoonlijke erkenning en uitzonderlijk’, zegt Bosma jr. trots. ‘Het laat zien dat we onze maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen en dat we betrouwbaar zijn. Je krijgt het predicaat bij hoge uitzondering.’ Het betekent ook dat de koning een beetje op de hoogte is van de geschiedenis van Koops Bedden. Ente Bosma jr. vindt dat mooi. ‘Onze geschiedenis als familiebedrijf gaat al meer dan 175 jaar terug.