Financieel café: Laagdrempelig ondersteuning vragen

financieelcafe

Financieel café: Laagdrempelig ondersteuning vragen

31/12/2018 in Artikelen

Laagdrempelig, anoniem en gratis. Het is allemaal van toepassing op het Financieel café dat Humanitas en de SNS-bank sinds kort samen organiseren. Op donderdagavond tussen zeven en half negen is iedereen met een vraag op (financieel) administratief gebied welkom bij de SNS-winkel aan de Melkmarkt. ‘Of je nu een eenvoudige vraag hebt of een vraag waar heel veel meer achter zit, kom gewoon langs’, zegt Ghislaine Vreede, coördinator Thuisadministratie Humanitas.

Laagdrempelig ondersteuning vragen
‘We merken dat veel mensen relatief eenvoudige vragen hebben over hun post, administratie of financiën’, zegt Ghislaine. ‘Hoe vraag ik een DigiD aan bijvoorbeeld of wat wordt er nu precies gevraagd in die officiële brief die ik kreeg?’ Vanaf nu kan iedereen met dit soort (financieel) administratieve vragen binnenlopen bij het Financieel café. Onopvallend en gemakkelijk en zonder klant te hoeven zijn bij SNS. ‘Gewoon op donderdagavond, net voor het stappen’, lacht Ghislaine. ‘Niemand die dan raar opkijkt als je zegt dat je nog even langs de bank moet.’ Want dat is het. Mensen moeten soms een drempel over voor ze hulp durven vragen. 

Thuisadministratie
Ondersteuning bieden aan mensen die dat nodig hebben is al jaren de kerntaak van Humanitas. Een van de manieren waarop de vrijwilligersorganisatie dat doet, is met het project Thuisadministratie. ‘Daarbij helpen we mensen die de greep op hun administratie zijn kwijtgeraakt of dreigen te verliezen’, zegt Ghislaine. Een vrijwilliger komt dan aan huis en helpt om de boel weer op orde te krijgen en te houden. ‘Naast de wat meer ingewikkelde vragen die dan aan de orde komen, kunnen mensen met hun wat eenvoudiger vragen ook terecht bij de ochtendinloopspreekuren.’ Dat functioneert goed, zegt Ghislaine, maar niet voor iedereen. ‘Als je werkt is het tijdstip vaak niet zo handig en niet iedereen durft ook zomaar binnen te lopen.’ Om daar wat aan te doen, benaderde Ghislaine de SNS-bank aan de Melkmarkt om samen eens te kijken naar andere mogelijkheden.

Met het hele team vrijwilliger
‘Toen we bij de bank vertelden wat we allemaal doen, waren ze zó enthousiast dat het voltallige team zich bij ons aanmeldde als vrijwilliger. Fantastisch! Ze volgden een training van drie dagdelen, deden een e-learningtraject en wilden vervolgens ook echt wat doen.’ De SNS-bank had al een donderdagavondopenstelling en zo ontstond het Financieel café. Eens per week zit er nu een duo klaar, bestaande uit een van de SNS-medewerkers en een vrijwilliger van de Thuisadministratie. ‘De SNS-medewerker zit daar ook als Humanitas-vrijwilliger, maar in het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen krijgt hij van de bank de gelegenheid om dat in werktijd te doen.’

Ondersteuning ont-strest
‘Geldzorgen geven stress en we weten wat dat met een mens kan doen’, zegt Ghislaine. ‘Onze ondersteuning ont-strest en maakt mensen weer sterker en zekerder. Daarom hopen we ook dat mensen al vroeg naar ons Financieel café komen. Als je bijvoorbeeld je huur niet meer kunt betalen, of als je onder het minimum verdient en niet weet op welke aanvullende bijstand je een beroep kunt doen. Maar ook als je kind niet op een sport kan. Of als je ZZP’er bent of student en je weet niet goed hoe je maandelijks rond moet komen. Onze vrijwilligers zijn goed getraind, hebben aandacht voor jou, voor wat jij nodig hebt en ze hebben tijd. Tijd om die ene korte vraag te beantwoorden, maar ook tijd en aandacht om te zien welke vragen er nog meer achter zitten. Ze geven je geen advies, wel tips. Ze leggen je verschillende keuzes voor en vertellen wat de consequenties zijn. En altijd zo dat we de mens in zijn waarde laten. We proberen samen de trein op te starten en te zorgen dat iemand er weer op springt.’ 

Bijzondere zorg noemen ze dat bij Humanitas.